Carles Cervantes
Síndic de Greuges de L’Escala
El nostre ordenament jurídic defineix com un principi democràtic el dret de la ciutadania a participar en la gestió dels assumptes públics. La proximitat dels síndics i defensors a la ciutadania, la facilitat per posar-s'hi en contacte, l’assumpció de més competències per part dels ens locals en matèries diverses i la creixent tendència a buscar mecanismes que millorin la protecció de la ciutadania davant l’administració, són els aspectes que finalment promouen la implantació de la Sindicatura de Greuges en l’àmbit local.
El Síndic de Greuges vetlla perquè la ciutadania pugui gaudir d'una bona administració local. L’objectiu de la institució és la defensa dels drets de la ciutadania a l'àmbit local, per la qual cosa pot supervisar a l’Ajuntament . La seva actuació suposa examinar i resoldre les queixes formulades d’acord amb els criteris de legalitat i d’equitat . També pot actuar com a mediador, sempre que les parts ho consentin, o bé proposar fórmules de conciliació o acord entre l’Ajuntament i la ciutadania.
El Síndic no és cap jutge per tant no dicta sentencies, no imposa sancions ni pot suspendre les actuacions administratives. Les seves recomanacions, suggeriments o resolucions, basades en el sentit comú, en l’equitat i la recerca de l’equilibri l la proporcionalitat, afavoreixen un civisme responsable i actiu, enforteixen el compromís ètic del nostre Ajuntament i possibiliten la correcció d’errors i disfuncions.
Com es pot presentar una queixa
Qualsevol persona , empresa, entitat o associació pot presentar una queixa . La seva presentació és independent de la situació legal o d'empadronament en què es pugui trobar la persona afectada.
La queixa suposa la manifestació d'una disconformitat d'un ciutadà o ciutadana davant una actuació o decisió municipal. També es pot presentar per la manca d'actuació, resposta o excessiu retard a una petició o dins d'un procediment. En qualsevol cas, la persona que presenta la queixa entén que algun dels seus drets s'han pogut vulnerar.
L'objecte o motiu de la queixa s'ha de trobar dins de les competències pròpies i àmbit de decisió que té l’Ajuntament. Si la queixa correspon a l'administració de la Generalitat s’ha de presentar al Síndic de Greuges de Catalunya i si correspon a l'administració de l'Estat s’han de presentar al Defensor del Poble Espanyol.
La queixa es pot presentar per escrit a l’OAC de l’Ajuntament, per mail sindic@lescala.cat o presencial, demanant hora al 972774848. Sempre cal acompanyar la queixa dels documents, sol·licituds, informes, instàncies o resolucions de què es disposi i que puguin servir per al seu anàlisi i resolució.
Límits
Com a criteri general no es poden acceptar queixes que no hagin estat presentades prèviament pels canals normalitzats davant dels serveis municipals a que correspongui o que es trobin dins dels terminis previstos en les normatives per a rebre una resposta o resolució.
El Síndic no pot acceptar queixes sobre qüestions generades entre els particulars, que corresponguin a àmbits de regulació entre privats o sobre temes de consum relacionats amb empreses privades .
No s'acceptaran les queixes anònimes , les que es puguin motivar en la mala fe o aquelles en què hi hagi una manifesta manca de fonamentació . Tampoc es poden acceptar les queixes que es trobin pendents d'una resolució judicial , les que hagin estat presentades i admeses davant el Síndic de Greuges de Catalunya o el Defensor del Pueblo , o les que hagin estat presentades com una demanda o recurs davant l'administració de Justícia .